انگوران زنجان

منطقه انگوران نگین زنجان

انگوران زنجان

منطقه انگوران نگین زنجان

انگوران زنجان

منطقه انگوران از توابع شهرستان ماهنشان از مناطق دارای قابلیت های فراوان برای رشد و توسعه ی استان زنجان است،اما متاسفانه بنا به علل متعدد؛کمتر توسعه یافته و یا بهتر بگوییم عقب مانده و محروم است.شاخصترین قابلیت منطقه برای رشد وجود معدن بزرگ سرب و روی و شرکت های وابسته به آن موسوم به معدن انگوران است که در سطح ایران و حتی خاورمیانه از معادن مهم و بزرگ به شمار می رود.علاوه بر آن وجود طبیعت بکر و زیبا همچون کناره های رود قشلاجوق که ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت گردشگری را دارد،همچنین کوهای سر به فلک کشیده با قابلیت ورزش ای کوهنوردی،صخره نوردی ،غارنوردی و اسکی و ...وجود ییلاق انگوران، منطقه حفاطت شده انگوران و پناهگاه حیات وحش انگوران ظرفیت های نابی را در زمینه های صنعت اکوتوریسم و پرورش صنعتی دام طیور و پرورش ماهی و زنبور داری ایجاد کرده است.همگی این موارد عواملی هستند که می توانند در رشد سریع منطقه تاثیر گذار باشند. اما متاسفانه نه تنها همه این استعداد ها به هیچ انگاشته شده است؛بلکه منطقه از داشتن ابتدایی ترین امکانات بهداشتی و فرهنگی و ... همچون یک بیمارستان مناسب که حق مردم است نیز محروم مانده است.
.از کتاب نام آوران انگوران( عیسی قاسم پور)

آخرین نظرات

معدن انگوران

معدن انگوران زنجان-بزرگترین معدن روی خاور میانه



١- موقعیت جغرافیایی:

معدن سرب و روی انگوران در محدوده استان زنجان و در ١٣٥ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده است.
این معـدن در موقعیت ٣٦درجه و ٣٧ دقیقه شمالی و ٤٧ درجه و ٢٤ دقیقه شرقی واقع است. 
نزدیکترین روستا به معدن روستای قلعه جوق با جمعیت ٢٠٠ نفر و نزدیکترین شهر به آن دندی با جمعیت دو هزار نفر می باشد.

راه اصلی دسترسی ( زنجان، دندی، معدن ) دارای مسافتی در حدود ١٢٠ کیلومتر است.

اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و همچنین بین فصول سرد و گرم در محل معدن زیاد است. 

حداقل درجه حرارت ثبت شده در معدن انگوران ٢٢- درجه وحـداکثر آن٤٠+ درجه سانتیگراد بوده است.

میزان بارش سالیانه معدن بطور متوسط ٣٤٠ میلیمتر گزارش شده است . میانگین رطوبت در فصل سرد ٦٠ درصد و در فصل گرم ٤٠ درصد اسـت.

بطـور کلی فصل های بهار و پائیـز در منطقه نسبتاً کـوتاه بوده و گذر فصلهای زمستان به تابستان و بالعکس نسبتا سریع می باشد .

معدن انگوران در ناحیه ای کوهستانی و در ارتفاع متوسط محلی٢٩٥٠ متری قرار گرفته است. 

٢ – تاریخچه معدن انگوران

معدنکاری در معدن انگوران به صدها سال پیش باز می گردد .

زمانی که گالن را استخراج کرده و برای تهیه لوازم آرایش با روشهای سنتی فرآوریمیکردند.

اما از فعالیتهای استخراجی این معدن در گذشته دور نظیر سایر معادن ایران اطلاعات چندانی در دست نیست .

اولین پروانه بهره برداری معدن انگوران در سال ١٣٠١ صادر گردید ، اما بنا به مقتضیات زمان در همان سال پروانه بهره برداری معدن موقتاً لغو شدو بدین ترتیب فعالیت معدن تا سال ١٣٢٤ متوقف گردید.

در این سال ١٣٢٤ این معـدن از طریق مزایده برای مدت ١٠ سال به آقای صفاری واگذار شد ودر ادامه معدن به شرکت اتحاد سرب و روی انگوران واگذار شد. 

با واگذاری معدن به شرکت اتحاد سرب و روی انگوران، فعالیتهای معدنکاری بصورت ابتدائی و غیر مکانیزه آغاز گردید.

در تاریخ ٢٨/١٠/١٣٣٢ شــرکت مزبـور باستنـاد مـاده ٣٥ آئین نـامه معـادن موفـق به اخـذ پروانـه بهره برداری به مدت ١٥ سال شد . 

در تاریخ ٢٣/٨/١٣٤٥ شرکت اتحاد سرب و روی انگوران، معدن را به شرکت سهامی انگوران واگذار کرد. 

در سال ١٣٤٨ معدن انگوران در اختیار شرکت کالسیمین قرار گرفت. 

این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ١٣٥٩، مصادره و ملی اعلام شد.

بهرحال شرکت کالسیمین تا اوایل سال ١٣٧٧ از معدن بهره برداری می کرد.

در ابتدای سال ١٣٧٧ بهره برداری از معدن انگوران به شرکت سهامی کل معادن ایران واگذار شد.

در اواسط همین سال شرکت سهامی کل معادن ایران بهره برداری از معدن را به شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) واگذار نمود .


در سال ١٣٨١ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ، که جایگزین شرکت کل معادن ایران شده و دارنده پروانه بهره برداری از معدن است ، با برگزاری مزایده ، پیمان استخراج از معدن روباز را به شرکت توسعه معادن روی ایران واگذار کرد . 


بر اساس اطلاعات قابل استناد، اولین فعالیت های استخراجی بر روی کانسار انگوران به سالهای ١٣٠١ و ١٣٠٢ بر می گردد. 

گویا در این سالها گالن را با روشهای قدیمی استخراج و برای مصارف عمومی ذوب می کرده اند. بعد از این زمان تا قبل از جنگ جهانی دوم تنها یک دوره معدنکاری کوچک مقیاس توسط شرکت کامینکو در منطقه انجام شده است .


استخراج معدن به صورت قابل توجه، عملاٌ پس از سال ١٣٢٤ با واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده است.

در طی این سالها ماده معدنی به روش زیرزمینی استخراج می شد . قسمت پر عیار آن برای تبدیل به شمش مستقیماً به کوره های تکلیس حمل و قسمت کم عیار ماده معدنی در نزدیکی دهانه تونلهای استخراجی درون دره ای دپو می گردید.

این مواد تا مدتها در معدن وجود داشت ولی بعدا مورد استفاده قرار گرفت.


تا قبل از اجرای طرح معدنکاری روباز، استخراج از معدن به صورت زیرزمینی و به روش کارگاه و پایه نامنظم انجام می شد. 

با پیشرفت نسبی عملیات اکتشافی و تعیین ذخیره معدن مقدمات طراحی معدن روباز فراهم آمد و بدین ترتیب اولین طرح روباز معدن که تا مدتها نیز به عنوان طرح نهایی معدن شناخته میشد، در سال ١٣٤٧ توسط آقای کندی از شرکت گلدن اسوشیت Golden Associate تهیه شد.

این طرح برمبنای اطلاعات حاصل از ٥٢ گمانه اکتشافی و رسم مقاطع قائم توسط این اطلاعات تهیه شده است. 

پس از شروع استخراج معدن به روش روباز، به طور معمول هرسال یا هرچندسال یک طرح استخراج و باطله برداری ارائه شده است. 

شکل قرارگیری تیپ های مختلف به ترتیبی است که کانسنگ های اکسیدی نزدیک به سطح زمین و کانسنگ سولفوری در عمیق ترین بخش آن واقع شده است . 

در بینابین آندو نیز مخلوط هایی از اکسید و سولفور وجود دارد .


چون استخراج تا کنون به روش روباز بوده ، بالطبع از بالاترین قسمت کانسار آغاز شده و فقط بخش های اکسیده کانسار و جزء کوچکی از کانسنگ های اکسیده را مورد استخراج قرار داده است .

با توجه به بازار خوب سولفیدهای روی و سرب ، همواره چگونگی دستیابی و استحصال کانسنگ سولفوری ، مورد نظر بوده و در چندین مرحله مطالعاتی در این زمینه انجام شده است و در نهایت شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران جهت استخراج زون سولفوره اقدام به حفر تونل های اصلی نموده است.

معدن انگوران جز عجیب‌ترین معادن روباز جهان

معادن روباز (Open-pit mines) تکنیکی در زمینه استخراج سنگ یا فلزات و مواد معدنی دیگر از دل زمین به حساب می‌آید. مخصوصا زمانی که کانی‌ها در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته و گسترش زیادی دارند این شیوه بسیار کارآمد است. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا شما را با عجیب‌ترین معادن روباز دنیا آشنا کنیم.


پیامد استفاده از این روش زخم‌هایی است که بر چهره زمین نشانده می‌شود. زخم‌هایی که متأسفانه راهی برای درمان آن‌ها وجود ندارد. اما در عین حال همین آثار نیز شگفتی خود را دارند و باعث بهت و حیرت بسیاری می‌شوند.

معدن انگوران

 

 
معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان بزرگ‌ترین تولید کننده سرب و روی ایران و نیز بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است. این معدن دارای بخش روباز و بخش زیرزمینی است که ذخیره بخش روباز این معدن ۸ میلیون تن برآورد شده است.

  • ۹۴/۰۴/۲۶
  • حسن نادری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی