انگوران زنجان

منطقه انگوران نگین زنجان

انگوران زنجان

منطقه انگوران نگین زنجان

انگوران زنجان

منطقه انگوران از توابع شهرستان ماهنشان از مناطق دارای قابلیت های فراوان برای رشد و توسعه ی استان زنجان است،اما متاسفانه بنا به علل متعدد؛کمتر توسعه یافته و یا بهتر بگوییم عقب مانده و محروم است.شاخصترین قابلیت منطقه برای رشد وجود معدن بزرگ سرب و روی و شرکت های وابسته به آن موسوم به معدن انگوران است که در سطح ایران و حتی خاورمیانه از معادن مهم و بزرگ به شمار می رود.علاوه بر آن وجود طبیعت بکر و زیبا همچون کناره های رود قشلاجوق که ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت گردشگری را دارد،همچنین کوهای سر به فلک کشیده با قابلیت ورزش ای کوهنوردی،صخره نوردی ،غارنوردی و اسکی و ...وجود ییلاق انگوران، منطقه حفاطت شده انگوران و پناهگاه حیات وحش انگوران ظرفیت های نابی را در زمینه های صنعت اکوتوریسم و پرورش صنعتی دام طیور و پرورش ماهی و زنبور داری ایجاد کرده است.همگی این موارد عواملی هستند که می توانند در رشد سریع منطقه تاثیر گذار باشند. اما متاسفانه نه تنها همه این استعداد ها به هیچ انگاشته شده است؛بلکه منطقه از داشتن ابتدایی ترین امکانات بهداشتی و فرهنگی و ... همچون یک بیمارستان مناسب که حق مردم است نیز محروم مانده است.
.از کتاب نام آوران انگوران( عیسی قاسم پور)

آخرین نظرات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر نادری در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان با بیان اینکه  شهرستان ماهنشان به لحاظ کانی و زمین شناسی و وجود انواع  سنگ ها در خور توجه اساتید و دانشجویان است گفت: شهرستان ماهنشان به دلیل دارا بودن انواع کانیها، زمین شناسی و سنگ ها برای کارهای علمی و پژوهشی بهترین منطقه است و اساتید این منطقه را به عنوان بهترین اردوهای عملی و بازدیدها برای دانشجویان ارزیابی کردند.

وی افزود: بنده به عنوان کارشناس فرآوری مواد معدنی و سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی به مدت چهار سال است تحقیقات خود را شروع کردم، انواع سنگ ها را شناسایی و به فروش رساندم

کارشناس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان اینکه ورود سنگ‌های قیمتی به زندگی آدمی تقریبا به ۶ هزار سال پیش برمی‌گردد، گفت: نشانه‌های تاریخی هم نشان می‌دهند که اولین کاربرد سنگ‌های قیمتی در زندگی بشر، مصارف زینتی بوده است. در این میان، ایرانیان از اولین اقوامی بودند که با استفاده از کانی‌های موجود در طبیعت و تغییر شکل دادن آنها، علم گوهرشناسی را پایه‌گذاری کردند.

نادری اظهارکرد: بیشترین خریداران این سنگ ها آنها را بعد از تغییر شکل دادن و سنگ تراشی  به موارد زینتی تبدیل کرده و به فروش می رسانند که بیشترین استقبال کننده هم از این نوع مصارف بانوان هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰ گونه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را در شهرستان ماهنشان شناسایی کرده است، افزود: سنگ های کریزیزکولا، کوارتز، درکوهی، بولاکس، انواع عقیق، پریت، انواع کوارتز، یشم اکتولونیک، کلیسیت، انواع گارنیت، آماتیس، انواع فسیل و غیره را در ماهنشان شناسایی کرده است.

*تأثیر سنگ های قیمتی در ماهنشان به اقتصاد منطقه

کارشناس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان اینکه انواع سنگ ها در ماهنشان و ایران است گفت: ایران به عنوان مهد علم جواهرشناسی جهان و علیرغم داشتن منابع غنی کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان جواهر و سنگ‌های قیمتی در جهان محسوب می‌شود که این خود با توجه به وجود انواع کانی ها برای اقتصاد مملکتمان خوشایند نیست.

نادری اظهارکرد:  شهرستان ماهنشان برای آموزش سنگ تراشی و شکل دادن آنها، تهیه و صادرکردن زینت آلات و موارد زینتی و فروش آنها از ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برخورداراست فقط لازم است مسئولین مربوطه در این راستا اقداماتی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اکتشافات و استخراج این نوع سنگ ها به محیط زیست و منابع ملی آسیب نمی زند، افزود: شناسایی سنگ های قیمتی اصلا به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب نمی رساند لذا کسانیکه می خواهند در این راستا اقداماتی را انجام دهند فقط کافیست ابزار آلات آن از جمله چکش و عینک مخصوص، طناب ، لباس مخصوص کوه نوردی و غیره را بههمراه داشته باشند.

کارشناس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: تجارت سنگ‌های قیمتی در سده گذشته از چنان گستردگی در جهان برخوردار شده که اقتصاد شماری از کشورها را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است، متأسفانه با وجود پتانسیل‌های قابل توجه از جمله وجود ذخایر قابل توجه سنگ‌های قیمتی، این بخش تاکنون نتوانسته سهم تعریف شده‌ای در اقتصاد کشور برای خود کسب کند.

نادری با بیان اینکه سنگ های که تابحال شناسایی و استخراج کرده را از طریق اینترنت به فروش می رساند اظهارکرد: ارزش افزوده‌ای که از توسعه بخش سنگ‌های قیمتی نصیب اقتصاد کشور می‌شود، به نسبت هزینه‌های آن در مقایسه با دیگر بخش‌های حجیم صنعت و معدن مانند فولاد، آهن، سنگ‌‌های ساختمانی و غیره، بسیار بیشتر است.

وی افزود: فقدان قوانین و تعرفه‌های مشخص، ‌عدم سرمایه‌گذاری دولت بر روی معادن و مراکز تراش‌دهنده، پردازش و سازنده جواهرات، نبود قوانین حمایتی، کمبود مؤسسات آموزشی و پژوهشی خاص این صنعت، عدم شناخت مسئولین ونوع نگاه آنها به این مقوله به عنوان یک کالای لوکس و زینتی ، عدم شناسایی دقیق معادن کشور به همراه کاستی‌هایی چون فقدان بورس و بازار سنگ‌های قیمتی، نبود تکنولوژی‌های نوین و نیروی کار متخصص، از مهم‌ترین مشکلات فعالیت در حوزه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ایران هستند.

کارشناس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان اینکه در جشنواره ها و همایش های مختلفی شرکت کرده گفت: استادانی همچون رحیم مجیدی، بهمن رحیم زاده، مختاری، کوهستانی، منصورقربانی و رستمی  ر زمینه های مختلف کانی شناسی ما را یاری کردند.

 

انتهای پیام/

  • ۹۵/۱۱/۰۲
  • حسن نادری

نظرات (۱)

  • معصومه یارمحمدی
  • سلام میخواستم از سنگهاتون سفارش بدم ادرس تلگرامتونم لطف کنین ممنون میشم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی